HOW TO BE: A BACKPACKER FOR 10 DAYS IN KOREA ! - Part 1

Salam and hi !

Trip ni ak da plan last two years dengan Saf and Qeels tapi asyik tak jadi. 

Last2, tahun lepas, 2018 Qeels bagi tau ada sorang kawan dia ni dah pernah g Korea and nak pergi lagi dengan kteorng. Sooo, apa lagi, terus beli flight ticket. Time tu tengah murah jugak, around RM700++ plus  RM200 for luggage.

So, bila dah beli ticket by hook or by crook kau kena la jugak pergi. Kalau tak melayang laa duit kau oiiiiii. 

Our group consist of;

1. Aku (...obviously)
2. Saf
3. Qeels
4. Farah (Qeels's cousin)
5. Epa (yang da pernah pergi Korea)

Actually aku tak kenal pun Epa tu siapa, dia classmate Farah time Poli. Farah tu pernah jumpa time trip aku g Cameron duluuuu.

Trip ni 10 hari dari 26 Jan till 4 Feb and its winter timeeee, KONON EXCITED ! (awal2 kau tunggu sampai sana nanti)

So lets the story begin !!

DAY 1

Flight kteorg pukul 7.30am, so aku gerak dari Melaka naik bas direct ke KLIA2 dalam pukul 1215 macam tu.

Aku sampai KLIA2 dalam pukul 230am. Makan2 dulu, siap2 semua pastu check in and naik flight. Flight duration lebih kurang 6hrs. Lepuu jugak laa, tido makan tido bangun balik pun tak sampai2.

Around 230pm++ (time korea) kteorg sampai. Kat korea dia cepat exactly 1 hrs. Means kalau kat Malaysia pukul 2.00pm kat Korea 3.00pm.



So, sampai je Incheon Airport, tukar2 baju, sebab kena pakai baju heattech, sejuk gilaaaa kat sana.

First thing yang kena buat is kau kena pergi beli Sim card. Kteorg beli yang 10 hari punya. Tak ingat berapa harga dia tp mahal jugak la. Next, kau kena beli T-money card maybe nama dia. Kat kedai yang kteorg beli Simcard tu terus dapat T-money card so just perlu topup.

Kteorg beli T-money tu sebab kteorg backpackers, so mainly our transportation is public transport. So T-money tu sangat perluuuuuu. Maybe situation tak sama if kau ada travel agent/tour guide. Kteorg topup 50,000 won dekat RM200 jugak la. 

Aku kira macam ni la ea, 1000 won = RM4 (sebenarnya tak pun, dia akan jadi 3.60++, tp nak senang kan).

Lepas da beli2 benda2 tu semua, kteorng jalan2 ke Namdaemun Market. So dari airport naik subway g Myeongdong Station sebab dekat2 je boleh jalan kaki.

Time kteorg sampai Namdaemun Market tu da malam, kat sana pukul 5.00++ da Maghrib. Means da gelap la time tu.


Takde apaa nak shopping pun, tapi sebab suhu terlalu sejuk, tersangat la perlu glove and face mask, yang macam tu pakai tu. Expected suhu malam tu is -10°C.

Aircord 16 °C pun sejuk bayangkan laaa kalau negative.

Kteorg tak terus checkin sebab PLAN nyaa akan direct naik train pergi busan, tiket semua da beli, dalam pukul 10++pm la train tu gerak. Tapi tak semua plan akan berjalan lancar kan.....

Aku ada je tanya Epa, "Epa kita punya train pergi Busan dari Station mana?" Time ni da pukul 9pm

"Dari airport je rasanya, so kita kena balik airport"

So, bila dia da cakap macam tu, aku pun ok laa malas nak question banyak2, otak pun tak boleh pikir da time tu sebab mengantuk.

TETIBAAA bila sampai airport dia cakap station tu kat Seoul Station. Aigoooooooooooo. Mana sempat nak patah balik ke Seoul Station. Dan melayang la tiket kami semuaaaa. Sebabnya kalau da ada kat Namdaemun tu da dkt sgt da nak Seoul station :( Bukan salah dia je, kteorg pun tak kisah nak check ke apaaa.

Solution nya beli je laa tiket baru pukul 530am. So bila pikir2 dari pukul 10pm-530 nak duduk mana???? HAHAHAHAHA

Kteorg ingat Seoul Station tu tak tutup la, so boleh laa lepak sampai pagi. MALANGNYAAA dia tutup pukul 1200am. And time tu suhu kat luar -10°C. Tapi ada one of the security tu bagi tau ada kedai makan bukak 24hrs (macam Mcd).

Dengan sejuk2 nya kami ni tolak la luggage yg besarr gila lagi berat tu ke kedai tu. Semua diam je sebab mengantuk dan sejuk. Kt situ da kteorg tido and order 2 hot chocolate.


DAY 2







Dalam movie Train to Busan, tragedi kat Busan ada zombie. Kteorg pun tragedi tersendiri, TERLEPAS TRAINNNNN.


Naik train dari Seoul Station ke Busan. Sampai je sana jalan kaki pergi cari hostel. CANVAS HOSTEL. Recommended sangat. Selesa dan cantik and tak jauh pun dari station.

Kteorg sampai pagi so tak boleh check in lagi, tapi boleh park luggage dulu. Lepas park luggage, siap2 terus gerak ke Haeundae Beach, dekat je. Lepas tu direct Busan Aquarium.



Ni ada korean oppa tolong snapkan gambarr.
Nampak tak, tak tukar baju dari airport. 




Aquarium ni biasa2 jela. Boleh je pergi Aquaria tu hah. Tapi da sampaikan, pergi jela, tiket nak masuk Aquarium ni da beli in advance. 

Lepas da jalan2 dalam Busan Aquarium dia ni perut laparrrr yak mat. Try cari kedai makan yang halal kat sini, susah sikit, tp ada je Indian food yang halal tapi jauh. So kteorg makan je kedai seafood yang TAK jual pork. Ok laa tuu, heeee.

Then kteorg pergi ke Oryukdo Skywalk/Beach. Cantik jugak tempat ni.



Pijak kaca je wey, bawah tu terus nampak laut.



Lepas jalan2, balik terus check in, mandi semua, ingat malam nak siap2 and keluar, aku ni punya la excited, da siap2 pergi bilik dorang tengok, eh pakai baju tido. Rupanya Epa tak sihat, and semua pun malas nak keluar. So berhuhuhuuhu la kami dalam bilik~~


DAY 3.

Macam biasa kena jalan kaki g station then naik taxi ke Gamcheon Culture Village. Cantik tempat ni, rumah dia warna-warni. 



Macam mana boleh amek gambar dengan oppa ni?? Kat sana aku suka je cakap bahasa melayu sebab semua orang tak paham. Tengah aku membebel-bebel, tetiba ada sorg laki ni tegur "eh, malaysian ke?" terkejut berukkk aku. Hahaha.

Dia Chinese Malaysia, dia kata dia keje dengan travel agency kat korea, so yg oppa ni boss dia la, diaa tolong amek gambar je.

Da pusing2 kat sini, naik bas pergi area dekat2 dgn station, sbb malam tu nak naik tarin balik ke Seoul.

Tempat yang kteorg jalan tu mcm best jugak la, banyak2 kedai, soooo yang paling aku nak cari sekali g Korea ni sebenarnyaa Sneakers. Wiwiiwiwiwiwi


Nampak?? Murah kan, sebenarnya aku pun tak sure lagi murah ke tak, tapi aku tanya member aku kasut ni murah ke tak sebab dia baru g Korea and beli brand yg sama. Dia cakap murah, sebab dulu dia beli harga 59,000 won tu. So aku macam nak beli tapi memandang aku lama lagi kat Korea takut la kot2 tak cukup budjet :( Dan aku pun berlalu pergi.



..to be continued..


 






Aircord 



Comments

Popular posts from this blog

Final law student !

weii,,aku ingat kat KORANG!!

CAMPING YAK YAK YEAH: TASIK BIRU CHINCHIN #1