HOW TO BE: A BACKPACKER FOR 10 DAYS IN KOREA ! - Part 2

Salam and hi !

Now, lets continue to day 4.


DAY 4.

Time ni kteorg da ada kat Seoul. First day sampai ni tak ada kemana sangat. Jalan dekat2 je, pergi Namdaemun makan2 pastu jalan kaki g Dongdeamun Design Plaza. Sebab time ni kteorg keluar dari hostel pun lambat sbb tak nak rushing2.







So, thats it for day 4. 

DAY 5

Hari yang paling ditunggu-tunggu sebab nak g Nami Island, tempat shooting Winter Sonata tu. Tapi nak pergi tempat ni macam jauh sikit. Lama jugak duduk dalam train tu.

First dari Myeongdong naik Train lepastu berhenti kat Gapyeong Station then dr station nak ke Jeti naik taxi.

Ada masalah jugak sebenarnya nak naik train ni, sebab dekat laluan yg sama ada dua train yang berbeza destination. Bila kau tengok board dia pulak semua tulisan in Korean yg kau mmg sepatah pun tak paham dia tulis apa. 

So ada lah satu Aunty (ahjuma) ni, kawan aku tanya la train ni akan ke Gapyeong ke? Da inform dia yang we're going to Nami Island. And dia jawab YES .. YESS ni je bahasa yang aku paham. Time tu da ada train berhenti, so bila dia kata yes aku n kawan2 nak naik la, tetiba dia kejar tarik tangan kteorg and ckp ANDWE.. andwe. Aku paham andwe tu bukan la kan. 

Daaah tadi kau cakap yes ni bukan pulak. Tak ke pening otak aku ni hah. *Sigh* Lepas dia cakap andwe plus dgn body langguage yg maksudnya NO, then dia buat isyarat 5 pulak, lima apa pulak ni.
Kawan aku cakap lagi lima minit kot. Sbb kteorg mmg tak paham aunty ni cakap apa, then kteorg tnya ada seorng perempuan macam budak sekolah la, pun blur2 jugak. Dia pun cakap yes ! Daaa laa wey, naik jela. Time ni kteorg gerak awal pagi sbb takut nnti da ptg ramai org kat Nami  tu.

Kterog ambil keputusan untuk naik je train yg ada tu. Aunty tu mula2 tak perasan kteorg naik, bila dia nampak dia terus naik train tu tarik tangan kteorg dia suruh turun, so aku agak dia cakap bukan train tu. Means lima tu lagi lima minit train yg betul tu akan dtg. But she keeps talking in Korean tapi ada sikit yang kteorg paham dia nak ke Gangchon. So station tu atas sikit dari Gapyeong, so betul la. 

Baik gilaaa la aunty ni even dia susah nak explain tp dia nak sangat tolong, kalau org lain mesti biar kan je kteorg naik salah train. Hahahhahaa. Yang lagi best kalau train tu gerak dgn aunty2 tu sekali laa pergi tempat yang salah


ni la Aunty yang baik tuuu.. :)


So welcome to Nami Island !



Ada macam winter sonata tak??




di Frozen lake 



Perangai macam ni jangan tiru ea !!! Hahahahahaha

Next destination is Petite France. Its a nice place tapi aku tak recommend laaa. Sebab aku rasa membazir. Actually kteorg yang silap. Kteorg naik taxi dari Nami Island ke tempat ni, so mahal la sebab jauh jugak tempat tu. And nak masuk tu ada entrance fee lagi. 10000 won per person.  

Tapi kalau nak pergi jugak ada satu cara yang jimat, which is kau kena naik shuttle bus yang dorg da sediakan. Tak silap aku dgn bas tu kau boleh pergi tiga tempat. And tambang bas murah je, kalau nak tau korg boleh je terus ke information counter yg dekat dgn train station tu. Tapi bagi aku naik bas tu lagi berbaloi la. Sbb nya yg kteorg tak naik bas and prefer naik taxi sbb kteorg ingat nami island and petite france tu dekat tapi jauh nakk mampsss. Hahahaha. Habis duit kat taxi je :/




Tempat ni besar jugak, ada macam2 museum kot, entah laa time tu pergi pun macam dah penat. So tak lama sgt pun dekat sini.

DAY 6

Untuk day 6 ni kami telah membuat keputusan untuk duduk di theme park utk SATU HARI ! Baru berbaloi kan main kat situ lama-lama.

ONE DAY AT LOTTE WORLD ADVENTURE.

Entrance ticket da beli in advance. So pergi sana terus claim ticket and lets the adventure beginnnnnnn.


We're readyyyyy !!



Ni first ride kteorg. Belum start lagi da menjerit. Memang gilaaa la, tapi belum cukup gila. Ni nama dia The Conquistador.

So whats next?

GIANT LOOP



Aku tak tau kenapa ni yang paling serammm sekali. Kau bayangkan laa benda di boleh stop kat tengah2 tu, and badan kau ada kat atas palang lock tu je. Aku naik ride tak sempat nak jerit sebab takut sangat. And FYI, benda ni pusing 360degree 6 kaliiiiii.






Lepas Giant Loop tu dorg ada nak benda ni !




Game ni kat outdoor. Ni Gyro Drop. Tak lama pun benda ni tapi aku takut. So aku tak naik. Aku sejenis yang takut kalau macam kaki tak jejak apa2. Thats y aku tak naik benda ni. Boleh nampak kan kaki2 tu. Eeeee serammm aaa. Dia tak lama sebab dia drop tu laju gila, aku record video tak sampai dua minit da settle.



Minum duluuuu. Sebab kat luar terlalu sejuk, so beli laa air panas. Nak panas kan badan.

Ride yang paling gilaaa sekali ialah kat Atlantis.
Ni ramai la yang recommend so kteorg ni sanggup la beratur sampai satu jam nak naik. Dengan takut nya, dengan sejuk nya laaa. Haih.



Ni gambar org, kau tengok dia punya senget tu.

Ni gambar view penuh.



Benda ni seram sbb dia terlalu laju, and ada part yang gelap, pastu dia punya lap maut tuuu. Aduhhhh. 

Air mata aku sampai mengalir laa naik benda alah ni . Dalam hati time tu, kenapa la aku naik benda ni. Lepas turun tu macam dah tak rasa da lutut.

Serious.

.

Sebab dah kesejukan and ketakutan, kteorg pun plan nak masuk dalam nak main yg indoor je, kalau tak, boleh mati beku kot kat luar. Ni laa bestnya main kat Lotte World time winter. Sebab ramai jugak yang tanya kenapa tak pergi Everland. Kan sana lagi best game dia, tp kat Everland tak ada indoor, semua game outdoor. Kalau sejuk sgt pun tak best nak main. 

Bila da masuk indoor ni kteorg makan, solat rileks2 dulu. Minum2. Pastu sambung balik. Naik chill2 je dulu. So kami naik la World Monorail



Ni sangat la comel, macam tak bahaya tapi dia gegar teruk jugak. Sebenarnya antara kita lima org ada sorg tu mmg penakut naik benda2 macam ni, so yg ni kteorg paksa dia naik, dia punya bisisng la haiiiiii. Hahahaha. 

Oh lupa, sebenarnya sbb budak tu takut kteorg ada masuk benda yang tak adventure sgt. Mirror Maze kot nama dia, jalan2 je, pastu nampak diri ada banyak, kat dalam tu tak boleh amek gambar so NO PICTURE.

Lepas naik monorail yg comel tu kteorg nampak ada lagi satu rollercoaster. Tapi sebenarnya nak naik Balloon Ride tapi org beratur ramai nak mapssss. So instead of naik balloon ride yg boring tu baik naik rollercoaster, berbaloi sikit even beratur panjang pun.

Dia punya panjang tu sampai bila turn kau da sampai macam da tak de mood.Tp ni better dr beratur nak naik atlantis sbb ni kat indoor so tak sejuk sgt. 

So here come the French Revolution.

Biasa-biasa je laa ride ni. Tapi best jugak la, myb sbb aku da try atlantis ni bagi aku macam beginner je la. HAhahahaha.

Memandangkan da beratur lama, hari pun nak dkt malam. So, main lagi dua -tiga game kteorg nak balik. Da lapauuuuuuuuuuuu.



Da tua2 baru nak main Marry go Round.

Ok da nak balik.

..to be continued






Comments

Popular posts from this blog

Final law student !

weii,,aku ingat kat KORANG!!

CAMPING YAK YAK YEAH: TASIK BIRU CHINCHIN #1