24 hours Notice

Salam and hi !

Two days ago, my boss fired one of his staff on the ground that he suspect shes stole something from the office. What can i said, im not siding any one of them. I just want to share a lesson behind it. 

Since i enter this office, as i started my chambering, my boss alwayssssss told me that please do not be to close with her. At first im not dare to ask anything, as time goes and boss keep saying the same thing sampai boleh pekak la telinga aku, i ask him one question.

Kenapa boss?

And he answer, "i do not trust her." 

Then dari situ laa semua cerita dia aku tahu, first yang dia ni ade pinjam AHLONG (saya bukan ah long tapi saya mau tolong). Betul2 ahlong tau sebab dengan alasan dia nak bayar kereta takut kena tarik.

From what i see, dia ni memang sejenis yang boros la. Just imigine gaji clerk berapa la sgt tapi yang sure lagi banyak la dari elaun aku hehehehe (sedih sebenarnya), tapi dia nak pakai Iphone 7plus. Mak aiii tak nak kalah. Time aku baru tahu dia beli phone baru aku terus ckp kat dia macam ni;

Eh kak, iphone 6 plus ke ni (aku buta gajet sikit).
-tak lah, iphone 7 plus.
Woww, berapa ni kak?
-akk beli kat courts mamoth (tak tau eja, tapi yang tau confirm hutang la kan)
Owh, hutang?
-haah, nak tunggu beli cash bila la dapat pakai (tak perlu pon nak pakai phone sampai iphone 7 plus)
Berapa kak bulaan2?
-(tak ingat dia jawab berapa, tapi yg aku ingat kalau totalup semua bayaran tiap2 bulan dah nak dekat 7000) 

Ok, yang kedua pasal geran hilang. yang ni boss cerita kat aku, dia cakap anor staff told him. That staff cakap, yang DIA ade nak pinjam geran saya bos, tapi saya tak de, husband saya punya ade la. Tapi saya tak berani la nak bagi DIA. Lepas tu i tanya la Dia nak buat ape dgn geran tu, Dia jawab dia nak pinjam je. 
So dari situ boss aku suspect geran yang hilang tu dia yang curi, sampai boss aku sekrang ni bawak peti besi tau tak kat office. Geran hilang bukan sikit2 weyy nak bayar. Tapi tu takpe la. Since mmg responsibility kita kan. 

And lastly  (yang ni kes lama), i know this just right before she was fired. DIA pernah curi cheque boss and cash kan.
Cerita dia macam ni, dua tahun lepas, boss aku ade la nak buat payment thru cheque and dia sign la cheque tu, tapi tak tulis amount, but dia tak jadi nak buat apyment tu, so dia biar je la cheque tu. Then, esok nya maybe dia check cheque tu dah hilang, and bila dia check account bank ade orang keluar kan duit dari account RM4k. Banyak kot! 

Time tu boss tanya semua staff dia, and tak de sorang pun yang mengaku. So, he said;

i will go to bank rn, and mintak diorang tengok CCTV.

So Dia pun cuakk la.

Boss cakap denga aku, mmg dia straight away keluar tapi dia tak direct g bank, dia g kedai makan dulu. So bila sampai kat bank, DIA tu da ade depan tunggu bos aku. And dia serah kan balik duit RM4k tu kat boss, and ask my boss not to report her to police. So, boss aku pun kesian dekat dia, sebab boss cakap time tu anak DIA still kecik. So dia bagi LAST CHANCE.

And time dia(boss) cerita balik kat aku, Boss said he was regret on that incident, he said he should take action on that time, but he choose to do nothing, dengan alasan dia tak cukup staff time tu.

So, lesson ->> once kita dah buat salah susah nak buat orang percaya kat kita. Bila orang dah bagi second chance gunakan sebaiknya. Trust issue is a big problem. So if can, please stay away from it. Dont u ever do something that can make people have doubt us. 

-->>one more thing, hidup laa dengan kemampuan kita, tak yah la nak bajet pakai telephone memahal tapi membeban kan kita. Lagi satu yang aku pelik dia bukan budak2, dah ade anak pun patutnya dia da boleh fikir mana baik mana buruk 

So jadikan lah iktibar. Act aku kesian jugak kat dia, sebab bos bagi 24 hours notice. Aku harap dia belajar laa dari semua ni . 





Comments

Popular posts from this blog

weii,,aku ingat kat KORANG!!

Final law student !

CAMPING YAK YAK YEAH: TASIK BIRU CHINCHIN #1